بهبود نوروپاتی دیابتی با رژیم گیاه خواری

نوروپاتی دیابتی دربیش از70 درصد افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود این عارضه غالباً درمراحل اولیه تشخیص داده نشده و درمان نمی شود که بخشی  به دلیل ناشناخته بودن علل زمینه ای این بیماری و نبودن روش قطعی برای درمان آن است، درمانهای موجود تنها به کاهش درد این عارضه کمک می کنند.

 رژیم وگان یک رژیم غذایی گیاه خواری است و مطالعات نشان می دهد این رژیم می تواند به کاهش درد مربوط به نوروپاتی دیابتی کمک کند.

نتایج مطالعه ی مشاهداتی اولیه توسط Craneو Sampleبروی 21 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که از درد نوروپاتی رنج می بردند، نشان داد رژیم غذایی وگان که دارای فیبرتغذیه ای بالا و چربی پایین است به مدت 1 ماه موجب می شود درد مرتبط با نوروپاتی در 81 درصد از شرکت کنندگان بکلی ناپدید شود و این افراد بطور متوسط حدود یازده پوند(حدود 5 کیلوگرم) از وزن خود را از دست دادند. علاوه بر این رژیم غذایی گیاه خواری موجب گردید اکثر بیماران به داروهای کمتری برای کنترل دیابت و فشارخون خود نیاز داشته باشند.

پرفسور Bunnerو Caroline Trappدرجستجوی یافتن چنین نتایجی یک مطالعه ی تصادفی کنترل دار را درباره ی تاثیر رژیم غذایی گیاه خواری بر افراد مبتلا به دیابت انجام دادند. آنها به بررسی تأثیر مداخلات تغذیه ای بر درد نوروپاتی دیابتی مزمن بروی 15 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 و نوروپاتی دیابتی پرداختند. این افراد بطور تصادفی یا در گروه رژیم تغذیه ای وگان با فیبر زیاد و چربی کم همراه با ساپلیمنت ویتامین B12شرکت کردند و یا تنها ساپلیمنت B12را(گروه کنترل) دریافت کردند. میانگین سنی افراد شرکت کننده 57 سال بود و تقریباً نیمی از آنها زن بودند و نیمی از این افراد دارای تحصیلات در سطح کالج و بالاتر بودند.

پرفسور Bunnerمی گوید: درافراد دیابتی بخصوص افرادیکه از داروی متفورمین استفاده می کنند کمبود ویتامین B12مشاهده می شود.

شرکت کنندگان درگروه رژیم غذایی وگان بمدت 20 هفته درکلاسهای تغذیه شرکت کردند این کلاسها شامل آموزش تغذیه ، حمایت اجتماعی، آموزش تصویری آشپزی ، نمونه برداری مواد غذایی، آموزش چگونگی انتخاب و خوردن غذاهای گیاهی بود. به این افراد آموزش داده شد که غذاهایی با نمایه ی گلایسمیک پایین و حداقل40 گرم فیبر در روز را انتخاب کرده و مصرف غذاهای چرب نظیر روغن ها و آجیل را به کمتر از 20 تا 30 گرم در روز محدود کنند.

 ازآنجائیکه غذاهای دارای فیبر زیاد دارای مقادیر کمی کالری هستند محدودیتی درتعداد وعده ی سروینگ آنها وجود نداشت.

 5 نفر از هفت بیمار شرکت کننده درمداخله ی تغذیه ای کاملاً خود را با رژیم گیاه خواری موردنظر تطبیق دادند. به گفته ی نویسندگان مقاله پاییندی خوب این پنج نفر به این رژیم غذایی همراه با مصرف ویتامین B12موجب گردید نمره ی درد این افراد بر اساس پرسش نامه ی درد دکترمک گیل بهبود یابد (p=0.04)، همچنین نمایه ی توده ی بدنی این افراد درمقایسه با گروه کنترل کاهش چشمگیری نشان می دهد (p=0.01).

نتایج این تحقیق نشان می دهد که مقدار کلسترول، هموگلوبین A1C، نمره ی علایم  نوروپاتی (NTSS-6)در بیماران تحت رژیم غذایی گیاهی همراه با ویتامین B12، بهبود یافته است. نمره ی کیفیت زندگی دراین افراد نسبت به قبل از تحقیق بهبود چشمگیری نشان می دهد اما در مقایسه با گروه کنترل این تغییرات قابل توجه نیست.

 البته دربرخی از افراد گروه آزمایش(رژیم غذایی گیاهخواری)، کاهش بیشتری درهموگلوبین A1Cوکلسترول مشاهده گردید و بسیاری از بیماران گروه آزمایش از مصرف داروهای چربی و دیابت  خود بی نیاز شدند، درحالیکه افراد گروه کنترل مقادیر بیشتری داروهای چربی و دیابت  مصرف کردند و به همین علت منحنی گروه کنترل بصورت مصنوعی کاهش یافته بود.

 امتیاز (NTSS-6)درشرکت کنندگان گروه رژیم غذایی وگان بهبود بیشتری یافته است وتغییرات مشابهی درنمرات کیفیت شیوه ی زندگی این افراد مشاهده می شود اما درانتهای مطالعه این تفاوت ها از نظر آماری قابل توجه نبودند، پرفسور Bunnerمعتقد است این نتیجه ممکن است به دلیل تعداد اندک بیماران شرکت کننده دراین تحقیق یا حتی تأثیر شرکت درمطالعه برافراد گروه کنترل باشد.

 محققان قصد دارند شرکت کنندگان در این تحقیق را درطی یکسال آینده پیگیری کنند تا تأثیرات دراز مدت این مطالعه بر بیماران مشخص گردد آنهامعتقدند این مطالعه  نشان می دهد مداخلات تغذیه ای می تواند درد عصب را در بیماران دیابتی درمان کند.

منبع:

 www.diabetesincontrol.com/articles/diabetes-news/16788-diabetic-neuropathy-improved-with-vegan-diet